Maagklachten: te veel of te weinig maagzuur?

Wist je dat maagzuurremmers schadelijker zijn voor de spijsvertering dan antibiotica?

De spijsvertering begint, na goed kauwen in de mond, in de maag. Onder invloed van maagzuur wordt de vertering van ons voedsel gestart. Voldoende maagzuur is hiervoor nodig. Maagzuur stimuleert het transport van de voedselbrij naar de 12 vingerige darm, dat de lever gal gaat produceren en dat de alvleesklier spijsverteringsenzymen en natriumbicarbonaat produceert. Kortom met maagzuur wordt de hele spijsvertering in gang gezet. Wanneer er een tekort is aan maagzuur komt het hele spijsverteringsproces in gevaar. De kans dat er door slechte vertering in de maag verderop in de spijsvertering problemen ontstaan is groot.

Dat blijkt ook uit onderzoek. Gebruik van maagzuurremmers geeft meer ongunstige veranderingen in de darmflora dan antibiotica doen.

Gebruik van maagzuurremmers wordt in verband gebracht met een verhoogd risico op darminfecties met name die veroorzaakt door de Clostridium bacterie. 

Gebruik van maagzuurremmers wordt in verband gebracht met een negatieve verandering in het microbioom en een vermindering van de diversiteit van het microbioom. Microbioom is een nieuwe naam voor alle bacteriën in de darmen.

In de darmen van maagzuurremmergebruikers worden meer mondbacteriën en potentieel ziekmakende bacteriën gevonden.

Er worden meer veranderingen in de darmflora gezien door gebruik van maagzuurremmers dan door gebruik van antibiotica

Bron: Imhan F, et al. Proton pump inhibitors affect the gut microbiome. Gut 2016:

 

65:740-748. doi:10.1136/gut jnl.2015-310376

Wist je dat de meeste maagklachten worden veroorzaakt door een tekort aan maagzuur en niet door een teveel aan maagzuur?

Stel je hebt last van je maag. Je voelt brandend maagzuur na een maaltijd of als je ’s avonds in bed ligt. Je krijgt maagzuurremmers voorgeschreven en jouw klachten verdwijnen. En nu beweer ik dat in de meeste gevallen de maagklachten komen door een tekort aan maagzuur. Hoe kunnen maagzuurremmers dan helpen? Hoe kan dat dan? Dat zal ik uitleggen. Als je onvoldoende maagzuur produceert – de oorzaken van te weinig maagzuur komen later ter sprake- blijft de voedingsbrij te lang in de maag. Want als je voldoende maagzuur had, was de voedingsbrij allang doorgesluisd naar de 12-vingerige darm. Echter dat gebeurt niet. Je ervaart een vol gevoel en als je in actie komt of gaat liggen begint de voedingsbrij aangezuurd met maagzuur (want er is wel wat maagzuur) omhoog te komen. Je ervaart brandend maagzuur. Neem je dan een maagzuurremmer dan verdwijnt in ieder geval het zure gevoel. Maar jouw spijsvertering wordt er niet beter op! Hoe kom je erachter of je te weinig of te veel maagzuur maakt. Hier is een eenvoudig trucje voor. Drink als je maagklachten hebt het sap van een halve citroen of limoen. Nemen je klachten af, dan heb je te weinig maagzuur. Nemen ze toe dan heb je te veel maagzuur. Eenvoudig toch?

In Nederland gebruiken 2,5 miljoen mensen maagzuurremmers

Maagzuurremmers worden vaak in combinatie voorgeschreven met ontstekingsremmende medicijnen als Ibuprofen, Diclofenac, Naproxen en prednison. En natuurlijk bij mensen die maagklachten hebben. Het is goed om je te realiseren dat wanneer je mag stoppen met de ontstekingsremmende medicijnen, je ook mag stoppen met de maagzuurremmers. Check dat bij de dokter.  Zoals ik al eerder uitlegde: maagklachten worden meestal veroorzaakt door een tekort aan maagzuur. Dus de behandeling van maagklachten zou juist moeten bestaan uit de stimulatie van de maagzuur- productie. Een uitzondering hierop is wanneer maagklachten worden veroorzaakt door de Helicobacter Pylori bacterie. Doe de maagzuurcheck met citroensap.

Hoe kun je maagzuurremmers afbouwen? Niet zonder begeleiding van een deskundige gaan doen!

Stel je gebruikt al langer maagzuurremmers en je wil hier mee stoppen. Doe dit niet zonder overleg met de voorschrijvend arts en ga niet op eigen houtje afbouwen. Doordat er minder maagzuur aanwezig is in de maag door de maagzuurremmers, is ook de slijmvlieslaag aan de binnenkant van de maag dunner. Stoppen met maagzuurremmers geeft een rebound effect op de productie van het maagzuur. Er wordt in één keer veel maagzuur geproduceerd. Dit in combinatie met een dunne slijmvlieslaag. Je kunt wel raden hoe dit voelt: brand in je maag!

Bouw af onder begeleiding van een deskundige. Om je een idee te geven hoe het afbouwen eruit kan zien, hieronder globaal de stappen.

 

- Bouw de slijmvlieslaag op

- Vermijd voedsel en drank die "zuurbranden" veroorzaken  (alcohol, koffie, gekruid voedsel, tomaat, paprika, gluten en wat je zelf al  weet

- Ondersteun de spijsvertering met enzymen/kruiden

  Eet niet te veel en eet niet vlak voor je gaat slapen of je inspannen

  Kauw goed en eet in alle rust

- Ga op zoek naar de oorzaak van het tekort aan maagzuur

 

 

 

 

 

 

Wat is de voornaamste oorzaak van een maagzuurtekort?

De meest voorkomende oorzaak van een maagzuurtekort is stress. Hoe komt dat? De productie van maagzuur wordt aangestuurd door ons brein. Deze aansturing vindt plaats via het zenuwstelsel en via hormonen. Het zenuwstelsel heeft 2 takken: een activerende en een rustgevende. Ik noem dat het gaspedaal en het rempedaal. En je voelt het al aankomen. De productie van maagzuur en ook van de andere spijsverteringssappen vindt plaats als we ontspannen zijn, oftewel als het rempedaal wint van het gaspedaal. De meeste mensen drukken de hele dag hun gaspedaal in waardoor het rempedaal niet aan bod komt en er onvoldoende maagzuur en spijsverteringssappen gevormd worden.  Het eten kan dan niet goed verteerd worden met maagklachten als gevolg.

Wat kunnen de gevolgen/symptomen zijn van een maagzuurtekort?

  •    Opboeren en een vol gevoel na het eten
  •   Zuurbranden
  •   Reflux: het maagzuur komt omhoog
  •    Je kunt je eten niet goed verteren wat kan leiden tot winderigheid en obstipatie (moeilijke stoelgang), een opgeblazen gevoel en een   verstoorde darmflora
  •  De eiwitten worden niet goed gesplitst: de windjes die je laat, stinken naar rotte eieren
  • De opname van magnesium, zink, calcium, ijzer en vitamine B12 zijn afhankelijk van maagzuur, waardoor je een tekort aan deze nutriënten kan krijgen
  • Maagzuur vormt een natuurlijke barrière tegen ziekmakende beestjes, waardoor je gevoeliger wordt voor infecties met parasieten en bacteriën
  • Het is zelfs denkbaar dat je depressief kunt worden van een tekort aan maagzuur, omdat de bouwstenen voor de “feel good” stofjes in je hersenen te weinig wordt aangeleverd